Vegetarisch of veganistisch eten is in ons land nog niet de norm. Toch staan alle seinen op groen voor een radicale verandering. Het aantal mensen dat bewust kiest voor een plantaardig menu stijgt. Onder de consumenten jonger dan veertig jaar is het percentage veganisten inmiddels 7%. Daarnaast zien we dat ruim tweederde van de Nederlanders valt onder de noemer flexitariër. Dat hebben ze zelf niet altijd door. Een flexitariër is iemand die één of meer dagen per week geen vlees, vis of vleeswaren eet. Wereldwijd gezien is het aantal Vegan producten in de bakkerijsector in vier jaar tijd met 54% gegroeid (vergelijking 2017-2021).
Naast duurzaamheid zijn ook gezondheid, religie of ethische redenen argumenten voor een Vegan lifestyle. Volgens consumentenonderzoek van Innova overwegen consumenten vegan alternatieven op basis van onderstaande redenen:
- Het is gezonder
- Het is beter voor de planeet
- Het brengt variatie aan in mijn eetgedrag
- Het past bij mijn waarden en idealen
Koffie Spirello.
Een koekje bij de koffie gaat er altijd in. Helemaal wanneer dit een combinatie is van een warme mokkasmaak met het zoete van marsepein. De gemalen koffie aan de buitenrand maakt het helemaal af. Door de feestelijke spiraalvorm is het koekje extra aantrekkelijk. Om in te bijten!
Smaken.
Texturen.
Matcha Blondie.
Matcha komt oorspronkelijk uit Japan en is een groene thee waarvan de blaadjes vermalen zijn tot poeder. Het wordt beschouwd als één van de gezondste groene theesoorten. Wanneer je dat combineert met een blondie (het zusje van de brownie) ontstaat er een trendy lekkernij waar je je vingers bij aflikt.
Smaken.
Texturen.
De bakker als een ware barista. Een gebakje in de vorm van een koffieboon met de populaire smaak van cappuccino. Een blikvanger in je vitrine! Maar wat je niet ziet aan de buitenkant is de heerlijke, romige bavaroise en crunchy butterscotch. Dat moet je proeven.
Smaken.
Texturen.